psp2praszka

Mała Szkoła - Wielka Szansa

Projekt „Mała Szkoła - Wielka Szansa” zakłada realizację mobilności międzynarodowych uczniów Szkoły Podstawowej Nr 2 w Praszce z klas siódmych i ósmych w formie udziału w 12 dniowym spotkaniu w Portugalii.
Cel mobilności uczniów: wzmocnienie kompetencji kluczowych, w tym m.in.: nauka języków obcych, rozwijanie umiejętności uczenia się, nabycie nowych kompetencji niezbędnych do rozwoju osobistego, przyszłego zatrudnienia i aktywnego obywatelstwa europejskiego

Produkty końcowe:

1. Broszura porównująca rozwiązania w zakresie ochrony przyrody w Polsce i Portugalii.

2. Ulotki/plakaty projektowe.

3. Posadzone przez uczestników drzewa.

Cele szczegółowe:

- kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej, 

- kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się,

- upowszechnienie międzynarodowych narzędzi współpracy i inicjatyw edukacyjnych,

- długofalowo wzrost przedsiębiorczości w regionie,

- wzrost pewności siebie uczniów w zakresie posługiwania się językiem obcym, w kontekscie nawiązywania kontaktów i partnerstw międzynarodowych,

- wzrost umiejętności prowadzenia współpracy międzynarodowej z partnerami  zewnętrznymi.

Udział w projekcie zmotywuje uczniów do podnoszenia swoich kwalifikacji, inwestowania we własny rozwój. Pozwoli kształtować postawy ułatwiające dostosowanie się do zmian na europejskim rynku pracy. Pomoże również z uczniom być bardziej mobilnymi, co ułatwi im kontynuowanie kształcenia również na terenie Europy, a później podjęcie odpowiedniej pracy w Polsce lub za granicą.

>> Efekty projektu „Mała Szkoła – Wielka Szansa”<<

Fotorelacja z pobytu uczniów w Portugalii

Czwartek, dziesiąty – ostatni dzień naszego pobytu w Portugalii. Uczniowie nawiązali nowe znajomości, a nawet przyjaźnie. Na pożegnanie wymieniliśmy się drobnymi upominkami. Niektórzy nie kryli wzruszenia, gdyż relacje które nawiązali okazały się bardzo bliskie. Po posiłku w drodze powrotnej , zwiedziliśmy stadion piłkarski, gdzie zaprosił nas nasz przewodnik, który tam pracuje jako trener. W oczekiwaniu na pociąg mieliśmy jeszcze chwilkę na lody w McDonaldzie. Przed kolacją poszliśmy ostatni raz na plażę. Teraz już tylko pakowanie i wracamy do domu.

Środa, dziewiąty dzień w Portugalii przebiegał następująco: po śniadaniu jak zwykle pojechaliśmy pociągiem do Belem gdzie znajduje się nasza zaprzyjaźniona szkoła. Dyrektor szkoły zakupił sadzonkę drzewa owocowego które wspólnie wsadziliśmy na pamiątkę naszego pobytu. Mając na uwadze że jesteśmy z Polski oraz że upiekliśmy jako tradycyjne polskie danie szarlotkę-była to sadzonka jabłonki. Na drzewku umieszczono informację o naszej szkole i o nas. Następnie z Ogrodników zamieniliśmy się w sportowców i rozegraliśmy mecz Polska – Portugalia w piłkę siatkową. Po lunchu w ramach rewanżu Portugalczycy przygotowali dla nas swoje lokalne danie. Po powrocie do hostelu znaleźliśmy jeszcze trochę czasu żeby wyjść na plażę przed kolacją.

Wtorek, ósmy dzień pobytu w Portugalii. Kolejna modyfikacja programu naszego pobytu z powodu absencji nauczyciela języka angielskiego primary school. Nasi uczniowie zaangażowali się w zajęcia sportowe na szkolnych boiskach, oraz doskonali umiejętności językowe w rozmowach towarzyskich z rówieśnikami. Po lunchu nasza aktywność miała miejsce na plaży, uczniowie grali w piłkę oraz obserwowali wyczyny miejscowych serferów na wyjątkowo dużych falach.

Poniedziałek, siódmy dzień naszego pobytu w Portugalii. Zgodnie z programem mieliśmy mieć zajęcia integracyjne w zaprzyjaźnionej szkole polegające na sadzenie nowych roślin w ogródku botanicznym a następnie miał się odbyć koncert szkolnego zespołu muzycznego. Po przyjściu na stację kolejową okazało się, że jest strajk kolejarzy i nie mamy dzisiaj transportu – poczuliśmy się jak w domu🙃. Nastąpiła korekta planu dnia, uczniowie pracowali do obiadu w podgrupach kończąc swoje projekty. Po lunchu i po leżakowaniu spędziliśmy miło i aktywnie czas na plaży nad oceanem.

Szósty dzień naszej przygody z Portugalią upłynął nam na zwiedzaniu magicznej Lizbony🏛
Z wielu „must have” zaliczyliśmy Jardim Botânico,Parlamento,Marquês de Pombal, Avenida das Liberdades, Praça do Comércio oraz São Pedro de Alcântara.
Udało nam się przejechać słynnym tramwajem nr 28 🚋oraz spróbować pysznych Pasteis de Belem(portugalskie babeczki)🧁🥧.
Pełni wrażeń kończyny kolejny wspaniały dzień.

W kolejny dzień naszego Erasmusa ,,łapaliśmy fale", czyli stawialiśmy pierwsze kroki na deskach surfingowych.
Wszyscy mieli z tego wielki fun!
Po obiedzie pojechaliśmy na podbój Lizbony.

"Dwójka w Portugalii - dzień czwarty!
Dzisiejsze przedpołudnie spędziliśmy w kolejnej szkole portugalskiej - odpowiednik klas I-III.
Dzieci ubrane w biało-czerwone stroje przedstawiły nam krótki program artystyczny.
Po lunchu przyszła pora na basen.

Trzeci dzień w Portugalii spędziliśmy na zwiedzaniu klasztoru Hieronimitów, który wpisany jest na światową listę UNESCO i uznany jest jako jeden z siedmiu cudów Portugalii.
Następnym punktem była wizyta w siedzibie prezydenta Belem, który opowiedział nam o swojej pracy.
Kolejny udany dzień za nami.

Zaczynamy projekt "Mała Szkoła - Wielka Szansa" dofinansowany z Funduszy Europejskich "Ponadnarodowa mobilność uczniów" realizowanego w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój 2014 - 2020.
Podróż przebiegła sprawnie.
Pierwszego dnia integrowaliśmy się z nauczycielami i uczniami goszczącej nas szkoły.
Drugiego dnia pojechaliśmy do zaprzyjaźnionej szkoły na wall painting. Naszym zadaniem było wykonanie muralu w postaci polskiej flagi.
Tego samego dnia wybraliśmy się na plażę.